piątek, 8 kwietnia 2016

Luźne posty 4 - O co chodzi w tej piosence?! - By Werq



Z powodu braku weny postanowiłam napisać luźny post.
Będzie on dotyczył muzyki. Właściwie ukrytego przesłania w tekstach piosenek.

Po prostu przeraziłam się tą niewiedzą niektórych osób...

Więc zaczynamy!

~~~

Ostatnio oglądałam "Piosenki pasujące do MovieStars". Znalazłam tam dosyć ciekawą nutkę. Zeszłam do opisu i zobaczyłam tytuł "Dollhouse" w wersji Nightcore. Postanowiłam posłuchać.
Piosenka wywarła na mnie ogromne wrażenie mimo iż nie lubię Nightcore. Wyjątkiem jest "My Demons" i właśnie "Dollhouse". Posłuchałam także oryginału. Melanie Martinez. Znałam ją z piosenki "Pity Party". Gdy słuchałam oryginału zdziwiłam się trochę. Dziwny tekst... Poszukałam i znalazłam wersję z polskimi napisami. Wreszcie się dowiem, o co chodzi! Myślałam, że to kolejna piosenka bez przesłania... Ale nie... Oglądając to po prostu się popłakałam, naprawdę wzruszająca piosenka.

Najpierw pokażę wam kilka jej wersji...



Po pierwszym przesłuchaniu możecie pomyśleć: co to jest za gówno?! Ja dopiero po kilku przesłuchaniach zaczęłam dostrzegać "plusy"? zalety? tej piosenki. Tak samo miałam z "Gold" Imagine Dragons. Za pierwszym razem nie podobała mi się a teraz jest to jedna z moich ulubionych nutek...

Wersja nightcore...



Chyba podoba mi się bardziej niż oryginał, co w moim przypadku nie zdarza się często...

Potem znalazłam jeszcze taką wersję...



Spodobała mi się. Wow. Szczerze to nie słychać tutaj aż tak bardzo, że głos jest przerobiony. Jakby wcale nie było to nightcore...

Teraz zajmijmy się jej ukrytym przesłaniem...
Do tego potrzebny jest nam polski tekst.
Uwaga. Może wydać wam się trochę... Dziwny.

Hej, dziewczyno, otwórz swoje ściany
Pobaw się swoimi lalkami
Będziemy doskonałą rodziną
Kiedy odchodzisz
Wtedy naprawdę się bawimy
Nie słyszysz, gdy mówię
Mamo, proszę, obudź się
Tata jest ze zdz*rą
A twój syn pali marihuanę
Nikt mnie nigdy nie słucha
Ta tapeta połyskuje
Nie pozwól im zobaczyć, co dzieje się na dole w kuchni

Miejsca, miejsca
Idźcie na swoje miejsca
Włóż swą sukienkę i nałóż swoje lalkowe maski
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny
Zdjęcie, zdjęcie, uśmiech do zdjęcia
Pozuj z bratem, czyż nie będziesz dobrą siostrą?
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny

D-O-M-D-L-A-L-A-L-E-K
Widzę rzeczy, których inni nie widzą
D-O-M-D-L-A-L-A-L-E-K
Widzę rzeczy, których inni nie widzą

Hej, dziewczyno, spójrz na moją mamę
Ma wszystko pod kontrolą
Ha, oślepiła cię jej biżuteria
Kiedy się odwracasz
Ona wyciąga flaszkę
I zapomina o jego niewierności
Uh, oh, idzie na strych, plastiki
Wróćcie do bycia plastikiem
Nikt mnie nigdy nie słucha
Ta tapeta lśni
Pewnego dnia zobaczą, co dzieje się na dole w kuchni

Miejsca, miejsca
Idźcie na swoje miejsca
Włóż swą sukienkę i nałóż swoje lalkowe maski
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny
Zdjęcie, zdjęcie, uśmiech do zdjęcia
Pozuj z bratem, czyż nie będziesz dobrą siostrą?
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny

D-O-M-D-L-A-L-A-L-E-K
Widzę rzeczy, których inni nie widzą
D-O-M-D-L-A-L-A-L-E-K
Widzę rzeczy, których inni nie widzą

Hej, dziewczyno
Hej, dziewczyno, otwórz swoje ściany
Pobaw się swoimi lalkami
Będziemy idealną rodziną

Miejsca, miejsca
Idźcie na swoje miejsca
Włóż sukienkę i nałóż maskę lalki
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny
Zdjęcie, zdjęcie, uśmiech do zdjęcia
Pozuj z bratem, czyż nie będziesz dobrą siostrą?
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny

D-O-M-D-L-A-L-A-L-E-K
Widzę rzeczy, których inni nie widzą
D-O-M-D-L-A-L-A-L-E-K
Widzę rzeczy, których inii nie widzą


Przepraszam za błędy w tłumaczeniu. Wkleiłam je z tekstowo i chyba jest nie do końca poprawne. No ale przekaz ten sam... Już nie będę mieszać bo będzie jeszcze gorzej...

Ciężko zrozumieć, naprawdę. Zdenerwowały mnie osoby, które uważają, że ta piosenka jest o zabawie lalkami. Taki banał. Dziewczynka bawi się lalkami.
NIE, NIE, NIE!!!
Wiele piosenek owej wokalistki (tak, zdążyłam się zapoznać z jej twórczością) ma przekaz. Ukryty przekaz.
Więc o co chodzi w tej piosence?
Może tłumaczmy to zdanie, po zdaniu. Fragment, po fragmencie...

~~~

"Hej, dziewczyno, otwórz swoje ściany
Pobaw się swoimi lalkami
Będziemy doskonałą rodziną
Kiedy odchodzisz
Wtedy naprawdę się bawimy"

Po przeczytaniu całego tekstu zorientowałam się, że owa dziewczyna to gość.
Można powiedzieć, że jest to koleżanka śpiewającej dziewczyny. Przychodzi do niej.
Jej reakcja? Wow, ale ty masz super rodzinę! Ale kiedy odchodzi "wtedy naprawdę się bawią".

"Nie słyszysz, gdy mówię
Mamo, proszę, obudź się
Tata jest ze zdz*rą
A twój syn pali marihuanę"

Nie trudno się domyślić o co chodzi. Okazuje się, że ta perfekcyjna rodzina nie jest wcale taka super... Kiedy mama śpi - ojciec ją zdradza. Syn pali marihuanę.

"Nikt mnie nigdy nie słucha
Ta tapeta połyskuje
Nie pozwól im zobaczyć, co dzieje się na dole w kuchni"

O co chodzi z tą tapetą?
Ja rozumiem to tak, że ich tajemnica powoli się ujawnia. Nikt nie może zobaczyć co się dzieje w kuchni. Nie jestem pewna, ale słowa mogą być skierowane do tej koleżanki. Dziewczyna miała dosyć i musiała się wyżalić...

"Miejsca, miejsca
Idźcie na swoje miejsca
Włóż swą sukienkę i nałóż swoje lalkowe maski
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny
Zdjęcie, zdjęcie, uśmiech do zdjęcia
Pozuj z bratem, czyż nie będziesz dobrą siostrą?
Wszyscy myślą, że jesteśmy idealni
Proszę, nie pozwól im zajrzeć za kurtyny"


Kiedy ktoś przyjdzie wszyscy zajmują swoje miejsca. Wszyscy myślą, że są idealni. A tak wcale nie jest... A jeśli chodzi o drugi fragment - z rodziną najlepiej na zdjęciach.

"Hej, dziewczyno, spójrz na moją mamę
Ma wszystko pod kontrolą
Ha, oślepiła cię jej biżuteria
Kiedy się odwracasz
Ona wyciąga flaszkę
I zapomina o jego niewierności"

Matka robi wrażenie. Nosi biżuterię i wygląda elegancko. Ale tak naprawdę pije, ponieważ jej mąż ją zdradza.

"Nikt mnie nigdy nie słucha
Ta tapeta lśni
Pewnego dnia zobaczą, co dzieje się na dole w kuchni"

Tapeta lśni - niedługo wszystko wyjdzie na jaw i dowiedzą się, co dzieje się w tym, na pozór spokojnym, domu. Tajemnica zostanie odkryta...

~~~

Tekst jest bardzo smutny i niestety prawdziwy...

Ogółem: Piosenka jest o rodzinie, którą wszyscy uznają za idealną, a tak naprawdę, dzieją się tam tragiczne rzeczy. Ojciec zdradza matkę, matka pije a syn bierze narkotyki. Dziewczyna w końcu nie wytrzymuje i wyżala się swojej koleżance (znaczy... chyba. Tak to rozumiem).

"Hej, dziewczyno
Hej, dziewczyno, otwórz swoje ściany
Pobaw się swoimi lalkami
Będziemy idealną rodziną"

Dziewczynka bawi się swoimi lalkami. Tworzy idealną, normalną rodzinę, jakiej ona niestety nie ma.

Co sądzę o piosence?: Jest bardzo wzruszająca. Ma ukryty przekaz, którego nie każdy potrafi znaleźć. Melanie ma bardzo ładny głos.

Ogółem nutka pokazuje nam straszną sytuację niektórych dzieci. Pokazuje nam jaką mają rodzinę i co przeżywają na co dzień.
Mogę założyć się, że połowa osób nie docenia tego co ma...

~~~

Mam nadzieję, że post wam się podobał. Wiecie... Może zrobię taką serię? Jeżeli chcecie - możecie podawać piosenki w komentarzach. A jeżeli nie... To też możecie...

Do kolejnego posta. Paa








8 komentarzy:

  1. Louane - Avenir ♥
    A najbardziej chciałabym się dowiedzieć, czy piosenka "Come" ma jakiś przekaz, bo... teledysk jest jakiś taki... inny. Jeszcze raz;
    Jain - Come ♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Heh, ja także nie lubię Nightcore... jednakże słucham tylko i wyłącznie piosenki "You're gonna go far, kid" ubóstwiam ją.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny post! :)
    Reklama: Na blogu http://wirtualnemsp.blogspot.com/
    trwa konkurs na redaktora, zapraszam! <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Kocham od dziś te piosenkę. Gdy czytałem tłumaczenie też zrozumiałem przekaz. A ta kuchnia - chyba tan ojciec "zabawia" się z kochanką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe całkiem. Też potem o tym pomyślałam. Lubię takie piosenki nad którymi trzeba się zastanowić.
      Od wczoraj w kółko jej słucham. Bardzo przypadła mi do gustu wersja Nightcore Male. Nawet teraz ją słucham. Wgl zdążyłam zapoznać się z twórczością Melanie. I nawet wysłać przyjaciółce link do Dollhouse.

      Usuń
    2. Też ją w kółko słuchamParty. Szczególnie Pit Party i Dollhouse. Pit Party jest smutne, ale też piękne :')

      Usuń
    3. Pity Party też uwielbiam... O, jeszcze Cry Baby! xD
      Jej piosenki są genialne. Szkoda, że jest coraz mniej takich piosenkarzy, których piosenki naprawdę mają przekaz...

      Usuń
  5. Zacząłem słuchać jej piosenek i okazało się, że już słuchem "soap" tyle, że w wersji MSP.

    OdpowiedzUsuń